Nå er vi godt i gang med NM-oppkjøringen til NM Brass 2017. Hele bandet jobber knallhardt sammen med dirigent Howard Evans, og allerede søndag 22.01 skal vi ha vår første før NM-konsert sammen med Moen Musikkforening på Granvang klokken 13.00. Her skal vi spille begge de to NM-stykkene våre, og Moen skal spille sitt stykke Inspiration av Jan de Haan. Selvvalgt i år er «Spiriti» av Thomas Doss og pliktnummeret er «Variations on a theme of Michael Tippett». Gratis inngang.
Spiriti
Bach-koralen ”Für deinen Thron tret’ich hiermit” står sentralt i Spiriti. Anton Bruckner var en stor tilhenger av Johann Sebastian Bach. Hans verk har tydelig inspirasjon av Bachs musikalske ånd. For Thomas Doss var det Bruckners ånd som syntes å hvile over han når han skrev ”Spiriti”. Bruckners innflytelse er lettest gjenkjennelig i et sitat fra koralen i hans 5. symfoni mot slutten av verket. Spiriti åpner med en begravelsesmarsj, og allerede her kan man høre de første fragmentene fra Bruckners koral. Disse drysses videre utover den første Allegroen, hvor motivene kombineres i turbulente tutti-passasjer. Etter hvert som musikken blir enda mer omveltende blir de Bach-lignende motivene mer fremtredende og danser rundt hverandre før de svinner hen til spredte fragmenter. Midtdelen av Spiriti har en mer ettertenksom karakter. Med et nesten religiøst preg gir den meditative musikken rom for refleksjon. Komponisten selv skriver at sekstendels-notene her beskriver sjelens klagesang. Spiritis tredje del ser tilbake på de minimalistiske og fragmenterte sitatene før musikken ledes frem mot en storslått presentasjon av Bach-koralen. Mens kirkeklokkene ringer ut i finalen er det nesten som å bevitne de store komponistene sitte ved orgelet.
Variations on a theme of Michael Tippett
Dette unike stykket ble skrevet i anledningen 100-års markeringen av komponisten Sir Michael Tippett i 2005, som også var året Edward Gregson og Elgar Howarth fylte 60 og 70 år. Stykket ble urfremført under RNCM Festival of Brass som Gregson og Howarth begge står bak. Dette er det aller første konkurransestykket for brass band hvor flere komponister har jobbet sammen. Stykket tar utgangspunkt i et tema fra Michael Tippetts opera ”Midsummer Marrriage”, rettere sagt scenen hvor ”de gamle og vise” har sin entré. Tippett brukte samme tema i sin Suite i D, som ble skrevet for Prins Charles bursdag i 1948. 5 av dagens viktigste komponister ble invitert til å legge til sine egne kreative perspektiver til Tippetts enkle elegante tema. I den første variasjonen, Danse des Amis, har Bramwell Tovey gitt et humoristisk jazzpreg på Tippett. Tovey lot seg inspirere av Tippetts forkjærlighet for jazz, men også av en personlig opplevelse der han en gang så den kjente musikkritikeren John Amis (med en like kjent synkoperende haltende gange) forlate en fremførelse av Tippets opera ”King Priam” før slutten. Gregson byr på en lyrisk variasjon nummer 2, Midsummer Song. Denne variasjonen tar utgangspunkt i den elegante atmosfæren i Tippetts original, men iført Gregsons egne akkorder. Michael Ball står for neste sats hvor begrepet Scherzettino byr på en så lekende karakter at det nesten tipper over i det frenetiske. I stor kontrast kommer Elgar Howarths fjerde variasjon Collage , hvor temaet er fragmentert og tatt ned i et tilsvarende ekstremt sakte tempo. Hans sørgemarsj avbrytes imidlertid av fanfarefigurer i det gjerne. Philip Wilby avrunder verket med en spektakulær ”Birthday fuge”. Her har også Wilby sydd inn et par ekstra bursdagssitater fra Elgar Howarths ”In memoriam R.K”, og Edward Gregsons ”Trumpet of the Angels”. Fugen går videre i en reprise av Tippetts opprinnelige tema før stykket avsluttes med et storslått Coda.